Hué, Hoi An en Siem Reap - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Leon Banens - WaarBenJij.nu Hué, Hoi An en Siem Reap - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Leon Banens - WaarBenJij.nu

Hué, Hoi An en Siem Reap

Door: Bean en Chris

Blijf op de hoogte en volg Leon

19 Augustus 2014 | Cambodja, Khett Siem Reab

Hoi allemaal!!!!
Sorry, sorry, zooo lang niets geschreven.........
Zowel in Hué als in Hoi An, een hotel zonder pc.
Vano ook meer als1 uur hier bezig geweest om verbinding te krijgen. Pc's erg traag en slechte verbinding. Maar het is eindelijk gelukt!!!

Oké, vanuit Hanoi naar DaNang gevlogen en hier de bus naar Hué genomen. "Fijn" een minibusje met alleen maar locals. Nu lachen we erom, want het was een hele ervaring!! Leon uiteraard met de benen in zijn nek. In het busje voor zo'n 20 personen, werden er 30 ingeduwd. Steeds als we dachten, nu is ie vol, werden er weer krukjes in het gangpad en voor de achterste bank gezet. Met rochelende, fluimophalende Vietnamezen om ons heen, reden we 3 uur lang naar Hué!! Haha!!
We hadden geen hotel geboekt, dus moesten 's avonds nog op zoek naar een hotel.Wat we wilde was vol, maar had wel een dependance aan de overkant van de weg. Zij hadden nog 1 kamer vrij. Wel 96!!! trappen omhoog!!! Jaja, we blijven fit in onze vakantie!
Hué, is een wat kleiner stadje. De oude stad is ommuurd en hier binnenin bevind zich een citadel uit 1800 van een Chinese keizer.Allemaal gebouwen, tempels, soort paleizen. Veel is er in de oorlog stuk gemaakt. Gebouwen niet echt heel groot, maar wel verspreidt over een groot oppervlak. Mooi om te lopen, maar wederom bloedje heet...... Hierna ergens gegeten in een restaurant wat in de Lonley Planet stond. Alles vegitarisch. Je kreeg een pan op een vuurtje met bouillon en moest hier verse groentes in koken. Lekker, maar ook lekker warm zo'n vuurtje voor je neus! Soep was wel goed om vochtverlies "bij te werken!"Ha ha!
Trein tickets geregeld, wany we wilden met de trein van Hue naar DaNang. Dit was nog even spannend, want de pc op het treinstation lag eruit en we konden dus niets reserveren....
Maar uiteindelijk gelukt en de volgende dag dus met de trein. Ook leuk om te doen. Uiteraard veel Vietnamezen, maar luxer zitten dan in de minibus!!
Prachtige reis van 3 uur naar DaNang. Langs de kustlijn, hoog met mooie uitzichten!!
Op station DaNang een zwarte taxi gevonden, die ons naar HoiAn reed.
Belgisch stel had ons een hotel in HoiAn geadviseerd en dit was idd nog vrij. HoiAn is een heel gezellig plaatsje. Kleiner, smallere srtaatjes. Heel gezellig. We kwamen het Spaanse koppel van Halong Bay tegen en hier 's avonds mee afgesproken.
In de avond werd HoiAn nog mooier!! Het ligt aan een rivier en alle huisjes, restaurantjes hebben heel veel lampionnen hangen. Ook veel winkels waar deze lampionnen in allerlei kleuren, werden verkocht!! Een prachtig gezicht!!! Op de rivier allemaal drijvende wenslichtjes... Met Spaans stel afgesproken de dag erna samen te gaan snorkelen. HoiAn ligt 3 km van de zee. Met een tour meegegaan.
Stuk varen op een boot, 2x 1 uur snorkelen. Waren niet bijzonder veel vissen te zien, maar leuk om te doen. Weer eens wat anders! Heerlijk in het water, ookal is de zee lauwwarm... Nog op een soort bounty-eiland (Cham) geluncht en toen terug. Waren ondanks het flinke insmeren, toch goed verbrand!!! Dom dom!
Sinds Hué, echt de zon dagelijks. In Saigon en Hanoi wel heet, maar steeds bewolking gehad.
Dag erna dus rustig aan maar. 3e dag fiets gehuurd (ja ja, met 40 gr!!!) en naar strand gefietst. Laatste dag een brommer gehuurd en op advies van Pé, naar Marble Mountain gereden. Dit is een berg waarop allemaal tempels/pagoden en grotten zijn met boudha's. Het was idd prachtig!! Gelukkig veel begroeiing en dus schaduw, maar het waren ook vééél trappen!! Onze t-shirts kon je uitwringen en de zweetdruppels hingen aan onze neuzen! Jammie...... Ondanks dat, was het erg mooi. Een grot omlaag, een behoorlijke ruimte met een giga boedha-beeld. Het zonlicht kwam van bovenaf op 2 plaatsen binnen, als 2 lichtstralen. De grot, het licht, het beeld...prachtig samen!!!!
De dag erna zijn we vroeg naar het vliegveld gegaan en naar Cambodja gevlogen (Siem Reap).
Opgehaald door het hotel (ja ja, man met bordje "Leon Banens"!!! Ha ha ha!!Met de toek-toek naar hotel. Alles rijdt hier met de toek-toek. Mooi hotel hier, met giga woonkamer, waar we nooit zitten.....(geen airco). Dag erna de tempels Angkor Wat en Angkor Thom bezocht. De eerste valt onder de 7 wereldwonderen en terecht!!!! Niet normaal hoe mooi. Zo oud en veel nog zo goed. Deed meer Inca-achtig aan. Alle tempels trouwens. Midden in de bossen. Ik vond het echt prachtig.
Vind Cambodja sowieso anders. Mensen zijn donkerder, meer India's. Prachtige natuur.
Gister met de toek-toek om 5.00u 's ochtends terug naar Angkor Wat voor de zonsopgang. Viel wat tegen, want het was al een uur licht, voordat de zon zelf opkwam. Maar evengoed een aparte ervaring zo vroeg. Overal dauw en stilte. Behalve in Angkor Wat, want hier stond je met duizende andere te kijken!
Doorgereden naar nog 4 andere tempels. Dat was wel apart, zo vroeg, zo stil, bijna geen touristen.. In de bossen liggen ze verscholen. Zo oud en prachtig de stenen verweerd met groen en planten.
Zo en vandaag dus heeft Leon uren achter de pc gezeten om uberhaupt verbinding te krijgen. Lang naar hotel in PhnomPen moeten zoeken, waar we morgen naar toe gaan. Maar het is gelukt.
Straks gaan we nog naar de zonsondergang kijken bij een andere tempel. Als het gaat, want het is wat bewolkt....
Nog 5 dagen en het zit er al weer op!!! Snel gegaan, maar als ik terug denk aan de eerste dagen in Saigon, lijkt dat al heeeel lang geleden!!!!!

Nou, jullie zijn weer bij!! Haha!!
Weet niet of het nog ergens lukt.
Heel veel groetjes en liefs van ons!!!!!!

• 26 Augustus 2014 - 09:27

Mhorlin Hoogmans:

Hallo reizigers,

Waarschijnlijk zijn jullie al op weg naar huis, ik heb net alle verhalen van jullie gelezen. Waaw een reis om nooit te vergeten! Zal wel weer even wennen zijn in Echt! Geniet maar nog lekker na, een hele mooie reis van jullie twee!!!

Leefs Mhorlin en de rest van de Hoogmansjes